måndag 14 maj 2012

Oasen

Igår stod jag rastlös pg.a att varken E eller T ville hänga. Dessutom var S inte hemma, så om jag stannade så skulle jag mest sitta hemma och försöka läsa, och störa mig på katterna. När jag blir rastlös blir jag lätt som filifjonkan, och börjar putsa och dona, och såg mig runt i rummet. Tyckte att det såg ganska sunkigt ut, och kom ihåg att jag borde greja krukväxter.

Egentligen hade jag tänkt åka till plantagen, men det är en störig heldagsutflykt ut på ett tomt fält av parkeringsplatser med dålig åtkomst från bussarna. Mest handlar hela grejen om att gena över rätt så trafikerade vägar med skitstora kassar. Så jag bestämde mig för att ta mig ner mot stan och se vad som fanns:


TIETUSEN EXOTISKA VÄXTER! Det här måste vara bra. Jag hade hört mycket om det här stället, att det skulle vara ett mystiskt litet underland, fullt med skumma väggmålningar, och en liten koidamm.



Till deras försvar så var det faktiskt exakt som det beskrevs. När man kom ner så fick man känslan av att någon hade lämnat hela grejen i händerna på en liten målarglad outsiderfarbror, som fick dekorera hela grejen efter behag. Hela källaren var arrangerad efter länder. Vad blommorna hade att göra med länderna var lite vagt, då vissa länder var bara 2-3 olika blommor. Japan var i princip ett gäng orkidéer med glada samurajer och sumobrottare på väggarna.


Och mitt i allt: ZIRKUTZ! Jag misstänker att detta var blandavdelningen där de bara slängde grejs som inte passade någon annanstans. Fin bild av skäggig dam, dessutom, i ett hörn som var lite för mörkt för att fottas ordentligt.


Denna machoman är en av de fulsnyggare grejerna. Men jag ångrar att jag inte fottade den stora hiten, nämligen kassan. En enorm väggmålning av en indiankvinna som tar en tugga av ett blödande hjärta. Och framför: En liten gumma som sitter bakom disken och packar blommor i tidningspapper.


Jag tågade glatt därifrån 300 spänn fattigare, och började radda upp allt. Lägenheten lyftes ganska rejält, särskilt runt fönstren, som mest agerat katthylla och avlastningsyta för udda prydnadsgrejer.


Plus, lyckades hittade en plats att ställa leopardskorna! Nöjd kille!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar